خانه » سوخت سبز چیست و چگونه تولید می شود؟
سوخت سبز یا سوخت زیستی، نسل نوینی از سوختها هستند که از منابع تجدیدپذیر مانند گیاهان، ضایعات کشاورزی و باقیماندههای مواد غذایی تولید میشوند. این نوع سوختها در مقایسه با سوختهای فسیلی، آلایندگی کمتری دارند و میتوانند در کاهش گازهای گلخانهای نقش موثری ایفا کنند. استفاده از سوختهای سبز میتواند به حفظ محیط زیست کمک کند.
برخی از سوختهای سبز که از گذشتههای دور مورد استفاده قرار میگرفتند، مانند چوب، میتوانند بهطور مستقیم به عنوان مادهای برای تولید گرما استفاده شوند. این گرما سپس میتواند در نیروگاهها برای تولید برق به کار رود. چندین تأسیسات تولید برق هنوز هم انرژی خود را از سوزاندن منابع زیستتودهای مانند چمن، چوب یا دیگر انواع مواد گیاهی تأمین میکنند.
امروزه سوختهای سبز مایع به دلیل زیرساختهای گستردهای که بهویژه در حملونقل برای استفاده از آنها فراهم شده، توجه زیادی را جلب کردهاند. اتانول، که به عنوان رایجترین سوخت سبز که به آن سوخت زیستی نیز می گویند نوعی سوخت که از مقطرکردن مواد گیاهای، میکروبی و حیوانی حاصل می شود. مایع شناخته میشود، از طریق تخمیر نشاسته یا شکر تولید میگردد. برزیل و ایالات متحده از بزرگترین تولیدکنندگان اتانول هستند. در ایالات متحده، این سوخت عمدتاً از دانههای ذرت ساخته میشود و در تولید بنزوهول، که ترکیبی از ۱۰ درصد اتانول و ۹۰ درصد بنزین است، استفاده میشود.
در برزیل، اتانول عمدتاً از نیشکر استخراج میشود و بهطور معمول بهصورت ۱۰۰ درصد اتانول یا در ترکیب با بنزین (حاوی ۸۵ درصد اتانول) بهکار میرود. اتانول “نسل اول”، که از محصولات غذایی تولید میشود، با اتانول “نسل دوم” که از زیستتودههای کمارزش حاوی مقادیر زیادی سلولز، مانند خردههای چوب، بقایای کشاورزی و زبالههای شهری تولید میشود، تفاوت دارد.
اتانول سلولزی معمولاً از باگاس نیشکر (ماده باقیمانده پس از فرآوری نیشکر برای تولید شکر) یا از گیاهان علفی که میتوان در زمینهای کمکیفیت کشت کرد، تهیه میشود. با توجه به نرخ تبدیل پایین سوختهای سبز نسل اول، اتانول سلولزی غالباً بهعنوان افزودنی به بنزین استفاده میشود.
بیودیزل، که دومین سوخت سبز مایع رایج است، عمدتاً از گیاهان روغنی مانند سویا یا نخل و به مقدار کمتر از منابع روغنی دیگر (مانند روغنهای سرخکردنی بازیافتی) تولید میشود. بیودیزل، که در اروپا بیشترین استقبال را داشته است، در موتورهای دیزلی استفاده میشود و معمولاً با درصدهای مختلفی با سوخت دیزل ترکیب میشود.
استفاده از جلبکها و سیانوباکتریها بهعنوان منبع بیودیزل “نسل سوم” نیز امیدوارکننده است، هرچند توسعه این صنعت از نظر اقتصادی هنوز با چالشهای زیادی مواجه است. برخی گونههای جلبک میتوانند تا ۴۰ درصد از وزن خود را به لیپیدهایی تبدیل کنند که قابلیت تبدیل به بیودیزل یا نفت مصنوعی را دارند. برخی برآوردها نشان میدهند که جلبکها و سیانوباکتریها میتوانند در هر واحد تولید سوخت، ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از سوختهای نسل دوم تولید کنند.
سایر سوختهای سبز شامل گاز متان و بیوگاز هستند که از تجزیه زیستتوده در غیاب اکسیژن حاصل میشوند و میتوانند به تولید متانول، بوتانول و دیمتیلاتر منجر شوند.
مقاله پیشنهادی: سوخت زیستی چیست و چه کاربردی دارد؟
تجدیدپذیری: بر خلاف سوختهای فسیلی که منابع آنها محدود است، سوخت سبز که به آن سوخت زیستی نیز می گویند نوعی سوخت که از مقطرکردن مواد گیاهای، میکروبی و حیوانی حاصل می شود. بهطور مستمر از طریق فرآیند رشد گیاهان تولید میشوند.
کاهش آلودگی: هنگام سوختن، سوختهای سبز آلایندههای کمتری از جمله دیاکسید کربن، گوگرد و ذرات معلق نسبت به سوختهای فسیلی آزاد میکنند.
کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی: گسترش استفاده از سوختهای سبز میتواند باعث کاهش وابستگی کشورها به واردات سوختهای فسیلی شده و به افزایش امنیت انرژی کمک کند.
ایجاد اشتغال: پیشرفت در صنعت سوختهای سبز میتواند فرصتهای شغلی جدیدی در زمینههای کشاورزی، تولید انرژی و صنایع مرتبط با این حوزهها ایجاد نماید.
اتانول: معمولاً از ذرت، نیشکر یا سایر گیاهان حاوی نشاسته به دست میآید و اغلب بهعنوان افزودنی به بنزین برای افزایش کارایی سوخت استفاده میشود.
بیودیزل: این سوخت از روغنهای گیاهی و چربیهای حیوانی استخراج میشود و بهعنوان جایگزینی برای دیزل در خودروها و ماشینآلات صنعتی کاربرد دارد.
بیوگاز: از تجزیه مواد آلی نظیر زبالههای شهری و کشاورزی تولید میشود و بهطور گستردهای برای تولید برق و حرارت در تأسیسات مختلف استفاده میشود.
سوختهای زیستی نسل دوم: این نوع سوختها از مواد سلولزی مانند چوب، ضایعات کشاورزی و کاغذ تولید میشوند و به دلیل پتانسیل بالا در کاهش هزینهها، چشمانداز مناسبی برای آینده انرژیهای تجدیدپذیر دارند.
مقاله پیشنهادی: سوخت پاک چیست؟
گرفتن یک پیش شماره شرکتی GSI اختصاص دادن شماره به هر نوع از کالاها انتخاب روش چاپ تعیین محیط اسکن و خواندن بارکدها انتخاب نوع بارکد تعیین اندازه بارکد و پیش بینی محل آن در طرح بسته بندی تعیین قالب و فرمت شماره های زیر بارکد تعیین رنگ مناسب برای میله ها و زمینه بارکد تعیین محل قرار گرفتن بارکد بر روی بسته بندی کالا کنترل مستمر بارکدها و نظارت بر حفظ کیفیت چاپ آنها
ویژگی | سوخت های سبز | سوختهای فسیلی |
منشأ | از منابع تجدیدپذیر مانند گیاهان، زبالههای آلی و انرژی خورشیدی به دست میآیند. | از بقایای موجودات زنده در میلیونها سال پیش تشکیل شدهاند. |
تجدیدپذیری | قابل تجدید هستند و با سرعت بیشتری نسبت به مصرف آنها تولید میشوند. | تجدیدناپذیر هستند و منابع آنها محدود و رو به اتمام است. |
آلودگی هوا | انتشار گازهای گلخانهای و آلایندههای کمتر. | انتشار مقادیر زیادی گازهای گلخانهای مانند دیاکسید کربن و آلایندههای خطرناک برای سلامتی انسان و محیط زیست. |
تاثیر بر تغییرات آب و هوایی | کمک به کاهش تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی. | عامل اصلی تشدید تغییرات آب و هوایی و افزایش دمای کره زمین. |
وابستگی به منابع طبیعی | وابستگی کمتری به منابع طبیعی محدود دارد. | وابستگی زیادی به منابع طبیعی محدود دارد. |
هزینه | در بلندمدت اقتصادیتر هستند، اما هزینههای اولیه سرمایهگذاری ممکن است بالاتر باشد. | در کوتاهمدت هزینههای تولید کمتری دارند، اما در بلندمدت هزینههای زیستمحیطی و اجتماعی بالایی دارند. |
مثالها | بیودیزل، بیواتانول، انرژی خورشیدی، انرژی بادی | نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ |
در ارزیابی مزایای اقتصادی سوختهای سبز، باید انرژی مورد نیاز برای تولید آنها نیز مدنظر قرار گیرد. برای مثال، فرآیند کشت ذرت جهت تولید اتانول به انرژی زیادی نیاز دارد، چرا که مصرف سوختهای فسیلی در تجهیزات کشاورزی، تولید کود، حمل ذرت و تقطیر اتانول اجتنابناپذیر است. از این رو، اتانولی که از ذرت تولید میشود، تنها یک افزایش انرژی نسبتا کم را ارائه میدهد. در مقابل، انرژی حاصل از نیشکر بیشتر است و اتانول سلولزی یا بیودیزل تولیدشده از جلبکها حتی ممکن است انرژی بیشتری به همراه داشته باشد.
سوختهای سبز علاوه بر مزایای اقتصادی، مزایای زیستمحیطی نیز دارند، اما بسته به شیوه تولید آنها، ممکن است چالشهایی برای محیطزیست به همراه داشته باشند. بهعنوان منابع انرژی تجدیدپذیر، سوختهای سبز گیاهی بهطور کلی تأثیر کمی بر گرم شدن کره زمین و تغییرات آبوهوایی دارند.
با این حال، تولید صنعتی سوختهای سبز کشاورزی میتواند منجر به انتشار اضافی گازهای گلخانهای شود که در برخی موارد میتواند مزایای استفاده از سوختهای تجدیدپذیر را تحتالشعاع قرار دهد. این انتشارات ممکن است شامل دیاکسید کربن ناشی از سوختهای فسیلی در فرآیند تولید و اکسید نیتروژن از خاکهایی باشد که با کودهای نیتروژنی غنیسازی شدهاند. از این رو، زیستتوده سلولزی بهعنوان گزینهای مفیدتر در نظر گرفته میشود.
استفاده از زمین نیز یکی از مسائل مهم در ارزیابی مزایای سوختهای سبز است. استفاده از مواد اولیه معمولی مانند ذرت و دانههای سویا برای تولید سوختهای سبز نسل اول، به بحث «غذا در برابر سوخت» دامن میزند. کشت زمینهای قابل کشت برای تولید این سوختها میتواند بر قیمت و دسترسی به غذا تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، کشت محصولات انرژیزا برای تولید سوختهای سبز ممکن است با زیستگاههای طبیعی رقابت کند.
بنابراین، روشهای مناسب برای تولید سوختهای سبز که بتوانند نیازهای مختلف را بهطور همزمان تأمین کنند، هنوز یکی از مسائل مورد بحث است. با این حال، روند تولید سوختهای سبز همچنان به سرعت در حال رشد است. بهعنوان نمونه، طبق قانون استقلال و امنیت انرژی ایالات متحده در سال ۲۰۰۷، مصرف سالانه ۱۳۶ میلیارد لیتر (۳۶ میلیارد گالن) سوخت سبز تا سال ۲۰۲۲ مجاز شناخته شده است که این مقدار بیش از شش برابر تولید سال ۲۰۰۶ است. این قانون همچنین بهطور خاص ۷۹ میلیارد لیتر (۲۱ میلیارد گالن) از این میزان را سوختهای سبز غیراتانولی مشتقشده از ذرت میداند. در ایران نیز تحقیقات در زمینه سوختهای سبز در حال انجام است.
سایت های مرتبط
دسترسی سریع
شرکت فنی مهندسی پترو ایمن شریف در سال 1389 توسط تعدادی از مهندسان و متخصصان فارغ التحصیل دانشگاه های برتر ایران که اعتقاد به شعار خواستن آفریدن است و با نکته شتابنده در حرکت های علمی در زمینه محیط زیست بنیان گذاشته شده است.
تهران.سعادت آباد.میدان کاج.کوچه دوازدهم (علی اکبر).پلاک 5
تهران.سعادت آباد.خیابان علامه جنوبی.کوچه38 غربی.پلاک 1
شنبه تا چهارشنبه ساعت 8:15 الی 16:30 پنجشنبه: 8:15 الی 13
تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا برای پترو ایمن شریف(پیشکو)محفوظ است.©
لطفا فرم زیر را به دقت پر کنید تا مشاورین ما در اسرع وقت با شما تماس حاصل فرمایند.